Aż 56 proc. z ponad 38,4 mln niemieckich pracowników znajduje zatrudnienie w firmach należących do klasy średniej. Przedsiębiorstwa te, rożnej wielkości (ale nie koncerny!), wnoszą ponad połowę wartości dodanej netto do niemieckiego PKB, a aż 81 proc. z nich oferuje (najczęściej darmowe) szkolenia przyuczające do pracy w danej firmie.

Jednocześnie aż 97,1 proc. niemieckich eksporterów to przedsiębiorcy zaliczani do klasy średniej!

Kwestia klasyfikacji firm

Rząd federalny do firm plasujących się w obrębie tzw. klasy średniej zalicza te, których roczny obrót wynosi do 50 mln euro, a zarazem zatrudniających mniej niż 500 pracowników. Małymi i średniej wielkości firmami jest więc u naszego zachodniego sąsiada aż 3,2 mln podmiotów, co stanowi 99,3 proc. wszystkich niemieckich przedsiębiorstw.

W Niemczech firma nie jest utożsamiana – tak jak w niektórych krajach – z koncernem, tylko (zdecydowanie) z przedsiębiorstwem rodzinnym. Nie musi ona jednak należeć wyłącznie do jednej rodziny, chociaż jest to często spotykane. Około 95 proc.t wszystkich przedsiębiorstw klasy średniej jest w posiadaniu maksymalnie trzech rodzin. Do tej statystyki wliczono także 800 tys. rodzin mających korzenie imigracyjne, które prowadzą własne firmy – często usługowe.

Jaki jest model zarządzania?

Federalne Stowarzyszenie Przemysłu Niemieckiego twierdzi, że niemiecki model zarządzania charakteryzuje „jednorodność własności, odpowiedzialność oraz właściwa kontrola działalności”. Firmami kierują zazwyczaj nie dyrektorzy mianowani, tylko sami właściciele. Zarazem są oni posiadaczami kontrolnych udziałów w swoich spółkach, często odpowiadając za ich los całym swoim prywatnym majątkiem.

Zdaniem ekspertów FSPN „właściciele firm dążą dlatego do podejmowania zrównoważonych decyzji”. Dzięki temu mniejsze firmy są bardziej zwinne i mogą szybciej od koncernów reagować na szybko zachodzące zmiany na rynku.

Przy tym około jednej trzeciej innowacji niemieckich przedsiębiorstw powstaje właśnie w obrębie klasy średniej.

Dużą wagę przywiązuje się także do wsparcia przedsiębiorców przez naukowców, przy czym 32 proc. wydatków na innowacje oraz 35 proc. wydatków na badania i rozwój w niemieckiej gospodarce jest ponoszonych przez samych małych i średnich przedsiębiorców (pozostałe są domeną rządów landowych i rządu federalnego). W Niemczech systematycznie przybywa także innowacyjnych start-upów, z których gros kontynuuje potem działalność przekształcając się z czasem w firmy średniej wielkości i zwiększając zatrudnienie.

(na podstawie www.deutschland.de)

Artykuł Niemiecka klasa średnia (nadal) trzyma się mocno pochodzi z serwisu Forum Polskiej Gospodarki.

​Forum Polskiej Gospodarki Read More 

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *