Ulgę sponsoringową, pozwalającą zmniejszyć obciążenia podatkowe, wprowadzono do przepisów prawnych stosunkowo niedawno, bo w ramach pakietu reform tzw. Polskiego Ładu. W swojej konstrukcji jest podobna do innej ulgi: na badania, rozwój i innowacje, przynosząc przedsiębiorcom-sponsorom znaczące korzyści finansowe i satysfakcję z tego, że pomagają.

Ile i co można odliczyć?

Ulga sponsoringowa to ulga podatkowa dla przedsiębiorców, którzy wspierają tzw. działalność społecznie użyteczną (czyli tzw. CSR). Dlatego pozwala rozliczyć łącznie aż 150 proc. kosztów poniesionych na działalność sportową, kulturalną lub wspierającą szkolnictwo wyższe i naukę.

Przedsiębiorca może skorzystać z tej ulgi faktycznie dwa razy. Po pierwsze może „wrzucić” w koszty uzyskania przychodów 100 proc. wydatków związanych ze sportem, kulturą i nauką. Po drugie uprawniony jest także do tego, by już od samej podstawy opodatkowania odliczyć 50 proc. kosztów poniesionych na tego rodzaju działalność.

Pod kosztami poniesionymi na działalność sportową fiskus rozumie wszelkie koszty poniesione na finansowanie: klubu sportowego, stypendium sportowego oraz imprez sportowych nie będącej masowymi imprezami, czyli takimi o której mowa w art. 3 pkt. 3 ustawy z dnia 20 marca 2009 r. o bezpieczeństwie imprez masowych.

Z kolei pod finansowaniem kultury organy skarbowe rozumieją ponoszenie kosztów na finansowanie: instytucji kultury oraz działalności kulturalnej realizowanej przez uczelnie artystyczne i publiczne szkoły artystyczne.

Na tym jednak nie koniec. Fiskus uznaje też koszty poniesione na działalność wspierającą szkolnictwo wyższe i naukę w postaci stypendiów oraz finansowania pracownikowi zatrudnionemu przez przedsiębiorcę opłat za studia.

W stronę studentów oraz stażystów

Kosztem przez fiskusa uznawanym, więc uprawniającym do ulgi sponsoringowej, jest także finansowanie wynagrodzeń (wraz z tzw. pochodnymi) studentów odbywających u podatnika staże i praktyki przewidziane programem studiów. Ulga obejmuje także finansowanie tzw. studiów dualnych, w tym praktyk, a także wynagrodzenie wypłacane przez sześć miesięcy od dnia zatrudnienia na praktyce studenta. Odliczenie przysługuje także na absolwentów uczelni wyższych zatrudnionych za pośrednictwem akademickiego biura pośrednictwa pracy (co jest sprecyzowane w art. 2 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 20 kwietnia 2004 r. o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy, prowadzonego przez tę uczelnię).

Aż 150 proc. kosztów do rozliczenia

Łącznie w podatkach przedsiębiorcy mogą rozliczyć nawet 150 proc. poniesionych kosztów. Jednak, jak to zostało już wyżej wspomniane, kosztów nie byle jakich. Przedsiębiorców, także sektora MŚP, zachęcamy do skorzystania z naprawdę znaczącej (i społecznie użytecznej, bo pomocnej różnym grupom ludzi) ulgi sponsoringowej. Zanim jednak zrobi się przelewy, warto pamiętać o ściśle sprecyzowanym przez fiskusa celu finansowania sponsoringowego. Warto również sprawdzić, czy dana instytucja, na którą przedsiębiorca łoży, związana jest z działalnością CSR-ową, czyli czy jest wpisana do odpowiednich rejestrów organizacji społecznie użytecznych.

Rządowe objaśnienia podatkowe do ulgi sponsoringowej dostępne są: link.

 

Artykuł Ulga sponsoringowa także dla MŚP pochodzi z serwisu Forum Polskiej Gospodarki.

​Forum Polskiej Gospodarki Read More 

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *