Jak wdrożyć nowego pracownika? Najważniejsze zasady

akamm

wt., 09/05/2023 – 11:40

Adobe Stock
Współczesny rynek pracy charakteryzuje się dynamicznymi zmianami i intensywną konkurencją. Skuteczne wdrożenie nowego pracownika staje się więc kwestią strategiczną każdej organizacji – proces ten nie tylko gwarantuje, że pracownik będzie efektywnie wykonywał swoje zadania, ale także pomaga zbudować trwałe i produktywne relacje w zespole. Co więcej, badania wskazują, iż 69% pracowników chętniej zostaje w organizacji min. 3 lata, jeśli przeszli odpowiedni program onboardingowy. Oto kilka najważniejszych zasad, które pomogą wdrożyć nowych pracowników. Dowiedz się, jakie platformy e-learningowe mogą przyczynić się do optymalizacji i automatyzacji procesu adaptacji.

Onboarding, czyli adaptacja pracownika

Adaptacja nowego pracownika (onboarding) to proces, który ma na celu zaznajomienie z obowiązkami i wsparcie nowozatrudnionych osób w trakcie ich pierwszych dni, tygodni, a czasem nawet miesięcy pracy w nowej organizacji. Proces ten jest złożony i obejmuje wiele różnych aspektów – od przedstawienia wszelkich obowiązujących procedur, regulaminów, informacji na temat firmy, przejścia przez obowiązkowe szkolenia, poprzez wdrażanie do obowiązków i zadań, aż po integrację z zespołem i kulturą firmy.

Efektem dobrze przeprowadzonego onboardingu jest m.in. doprowadzenie do pełnej samodzielności i efektywności pracy nowej osoby, jak i jej satysfakcji z pracy w nowej firmie. To właśnie w trakcie tego procesu pracownicy poznają oczekiwania firmy, zdobywają niezbędne umiejętności i wiedzę, a także budują relacje z nowymi kolegami. Skutecznie przeprowadzony proces onboardingu pomaga zapewnić, że szybko staną się oni produktywnymi członkami organizacji.

Jednak onboarding to nie tylko kwestia efektywności. Ma on także – a może przede wszystkim – na celu zbudowanie pozytywnego doświadczenia pracownika i pokazanie mu, że jego praca jest doceniana w firmie. Dobre doświadczenia z onboardingu mogą przyczynić się do zwiększenia zaangażowania, lojalności i długoterminowego zadowolenia z pracy.

Wdrożenie pracownika bez tajemnic

W Twoim dziale, firmie czy organizacji pojawił się nowy członek zespołu?  Dowiedz się, które powinny przyświecać jego wdrożeniu. Jak to zrobić i jaki jest sekret udanej adaptacji?

Zasada 1: staranne przygotowanie

Przygotowanie to klucz do sukcesu. Zanim nowy pracownik rozpocznie pracę, powinien mieć dostęp do dokumentów, takich jak np. opis stanowiska, procedury firmy oraz informacji na temat jej kultury i wartości. Dzięki temu będzie miał jasne wyobrażenie o swoim miejscu w organizacji i oczekiwaniach wobec niego – nie ma miejsca na niedopowiedzenia.

Zasada 2: skuteczna komunikacja

Skoro mowa o niedopowiedzeniach: komunikacja jest kluczowym elementem procesu wdrożenia. Pracownicy muszą zrozumieć jakie są wobec nich oczekiwania, w jaki sposób ich praca będzie podlegała ocenie oraz jak mogą się rozwijać i awansować w firmie. Aby to osiągnąć, niezbędne jest zapewnienie im odpowiednich kanałów komunikacji, zarówno wewnątrz zespołu, jak i poza nim.

Zasada 3: wszechstronne szkolenie

Szkolenie jest jednym z najważniejszych elementów wdrożenia. Nie tylko zapewnia pracownikom niezbędne umiejętności, ale także pomaga zrozumieć, jak mogą przyczynić się do sukcesu firmy. Dzięki odpowiednio zaprojektowanemu programowi szkoleniowemu pracownik od początku będzie mógł w pełni wykorzystać swój potencjał.

Nie wszystkie szkolenia muszą być przeprowadzane osobiście, w budynku firmy – wiele z nich można przeprowadzić w formie online, co ceni sobie wielu pracowników: dla nich to wygoda, a dla pracodawcy mniejsze koszty. Szkolenia, które mogą odbyć w dowolnie wybranym czasie to niewątpliwa zaleta wszystkich platform e-learningowych, takich jak Dolineo.

Zasada 4: integracja z zespołem

Tworzenie więzi z nowymi pracownikami i ich integracja z zespołem to kolejny ważny element procesu wdrożenia. Pracownicy, którzy czują się akceptowani i zintegrowani z zespołem, są zazwyczaj bardziej zaangażowani i wydajni. Jeśli będą czuli się dobrze w zespole, z którym pracują na co dzień, wzrośnie także ich jakość ich pracy. Warto o to zadbać.

Zasada 5: wsparcie i mentorstwo

Wsparcie i mentorstwo są niezbędne w pierwszych dniach i tygodniach pracy nowego pracownika. Wszyscy wiemy, jak trudno czasami odnaleźć się w nowej pracy i ile stresu może to przynieść. Ta „opieka” pomaga pracownikowi w szybkim zrozumieniu organizacji, roli i oczekiwań, co również może przekładać się na osiąganie przez niego lepszych rezultatów, a także budowanie jego przynależności do firmy.

W optymalizacji i zautomatyzowaniu działań związanych z wdrożeniem pracowników, z pomocą przychodzą platformy e-learningowe, takie jak Dolineo. Tutaj dowiesz się więcej: https://dolineo.com/onboarding-online-czyli-jak-usprawnic-wdrazanie-nowych-pracownikow/.

Zastosowanie platformy Dolineo w procesie adaptacji pracownika

Szkolenia gotowe oraz możliwość dzielenia się wewnętrzną wiedzą

Proces adaptacji pracownika z Dolineo (https://dolineo.com/adaptacja-nowego-pracownika/) to w dużej mierze czas szkoleń. Z jednej strony platforma Dolineo oferuje wbudowany katalog gotowych pigułek wiedzy, który zawiera m.in. tematy, z którymi każdy nowy pracownik powinien się zapoznać. Są to np. szkolenie RODO, z zakresu cyberbezpieczeństwa czy przeciwdziałania mobbingowi. Co więcej, moduł onboardingu umożliwia również udostępnienie wewnętrznych materiałów, takich jak obowiązujące procedury, informacje produktowe czy panujące standardy. W jednym miejscu można zgromadzić całą wiedzę, z którą pracownik powinien zaznajomić się w pierwszych dniach pracy.

Kultura i wartości firmy

Adaptacja pracownika to nie tylko zdobycie nowych umiejętności, ale także zapoznanie się z kulturą firmy, zrozumienie jej celów i wartości. Dzięki platformie Dolineo informacje te mogą być dostarczane w atrakcyjnej formie, co zwiększa zaangażowanie pracowników. Koniec z nudnymi wykładami. Poza możliwością udostępnienia plików w różnych formatach, np. PDF/Word/wideo, system posiada wbudowany kreator szkoleń.

Monitoring postępów pracownika i badanie satysfakcji

Dolineo oferuje również rozbudowany moduł raportów, który służy do monitorowania postępów pracowników. Administratorzy (np. osoby z działu HR) mają wgląd w raporty dla całej organizacji, zaś menadżerowie będą widzieli raporty dla swoich zespołów. Wbudowany w platformę kreator ankiet daje możliwość zweryfikowania satysfakcji pracownika po zakończonym procesie adaptacji. Z jednej strony, pokazuje wówczas, że pracownik jest ważny, a jego zdanie się liczy. Z drugiej zaś rodzi to możliwość ciągłego optymalizowania tego procesu, aby jak najlepiej odpowiadał on potrzebom nowych osób.

Proces wdrożenia pracownika to przede wszystkim kwestia przekazania mu niezbędnej wiedzy i umiejętności w przystępny sposób. Wykorzystanie platformy e-learningowej, takiej jak Dolineo, może znacznie ułatwić tę sztukę, zapewniając gotowe szkolenia, dając możliwość ustrukturyzowania firmowej wiedzy i zgromadzenia jej w jednym miejscu. Należy również wspomnieć o znacznej optymalizacji czasu trenerów, który poświęcany jest na tak powtarzalny proces jakim jest wdrożenie, oraz możliwości bieżącego monitorowania postępów pracowników. Dzięki temu adaptacja pracownika staje się nie tylko skuteczniejsza, ale także bardziej angażująca i satysfakcjonująca dla wszystkich stron. Więcej nt. korzyści z korzystania z platformy Dolineo do onboardingu możesz znaleźć tutaj:
https://dolineo.com/onboarding-pracownika/.

Więcej na: https://dolineo.com

Źródło informacji: SMART Education International

Źródło informacji: SMART Education International

Uwaga: Za materiał opublikowany w serwisie PAP MediaRoom odpowiedzialność ponosi – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe – jego nadawca, wskazany każdorazowo jako „źródło informacji”. Informacje podpisane źródłem „PAP MediaRoom” są opracowywane przez dziennikarzy PAP we współpracy z firmami lub instytucjami – w ramach umów na obsługę medialną.

Read More Polska Agencja Prasowa SA  

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *