Niektórzy analitycy twierdzą, że nowy szlak handlowy będzie bezpośrednim wyzwaniem dla chińskiej inicjatywy Pasa i Szlaku – wartego wiele bilionów dolarów projektu infrastrukturalnego uruchomionego dziesięć lat temu przez Pekin w celu połączenia Chin z resztą świata.
Ogłoszony na szczycie Grupy 20 (G20) w Indiach plan – tzw. korytarz gospodarczy IMEC – obejmuje także Unię Europejską, Francję, Włochy i Niemcy. Składa się z dwóch odrębnych tras – korytarza wschodniego łączącego Indie z państwami arabskimi Zatoki Perskiej oraz korytarza północnego łączącego państwa Zatoki Perskiej z Europą.
Biden: to naprawdę wielka sprawa
Prezydent USA Joe Biden powiedział, że to „naprawdę wielka sprawa”, która połączy porty na dwóch kontynentach i doprowadzi do „bardziej stabilnego, zamożnego i zintegrowanego Bliskiego Wschodu”. Podczas wydarzenia ogłaszającego pakt powiedział, że nowy szlak odblokuje „nieograniczone możliwości” w zakresie czystej energii, czystej energii elektrycznej i układania kabli komunikacyjnych w celu łączenia społeczności.
Porozumienie przyniesie korzyści krajom regionu o niskich i średnich dochodach oraz umożliwi odegranie przez Bliski Wschód kluczowej roli w światowym handlu – powiedział reporterom Jon Finer, zastępca doradcy ds. bezpieczeństwa narodowego USA.
Towary i usługi mają być transportowane przez Zjednoczone Emiraty Arabskie, Arabię Saudyjską, Jordanię, Izrael i Europę. Trasa ma umożliwić łączność elektryczną i cyfrową, mają powstać także rurociągi do eksportu czystego wodoru.
Ameryka odpowiada Chinom
Jak komentuje CNN, ambitny plan pokazuje, że Stany Zjednoczone mogą liczyć na swoich sojuszników na Bliskim Wschodzie w wysiłkach na rzecz powstrzymania wzrostu gospodarczego Chin. Amerykanie pozycjonują się jako niezbędny partner gospodarczy i polityczny najpotężniejszych państw świata. Ważnym pytaniem jest także to, jak państwa Zatoki Perskiej będą próbowały znaleźć równowagę między tradycyjnymi sojusznikami, takimi jak USA, a wschodzącymi partnerami, takimi jak Chiny, w tym, co postrzegają jako porządek świata, który nie jest już jednobiegunowy.
Pozostaje pytanie, czy nowy szlak handlowy w regionie będzie uzupełnieniem chińskiego, czy będzie z nim konkurował. Trzy kraje w nowym korytarzu są już członkami chińskiej inicjatywy BRI i mogą znaleźć się w niezręcznej sytuacji z powodu przyłączenia się do projektu, który jest powszechnie postrzegany jako mający na celu podważenie planów Pekinu. Zarówno Arabia Saudyjska, jak i Zjednoczone Emiraty Arabskie są już członkami chińskiej inicjatywy. Są nim także Włochy, jedyny kraj z grupy G7.
Szczyt G20 i powstanie IMEC mają miejsce zaledwie kilka tygodni po zaproszeniu bogatych w ropę Arabii Saudyjskiej i Zjednoczonych Emiratów Arabskich do członkostwa w grupie krajów rozwijających się BRICS, zdominowanej przez Chiny i postrzeganej jako alternatywa dla wpływów USA w świecie.
CNN, Reuter, KR
Artykuł Alternatywa dla chińskiego Jedwabnego Szlaku? Powstaje szlak Indie-Bliski Wschód-Europa pochodzi z serwisu Forum Polskiej Gospodarki.
Forum Polskiej Gospodarki Read More