Z kontroli NIK, która dotyczyła okresu od 2020 r. do pierwszej połowy roku 2022, wynika, że dwie trzecie dodatków specjalnych dla pracowników Centrum Unijnych Projektów Transportowych (ponad 5,5 mln zł z ogólnej puli ok. 8,3 mln zł), wbrew przepisom, przyznano za miesiące, które już minęły.
320 zł za godzinę
Część wydatków na funkcjonowanie CUPT poniesiono w sposób niegospodarny i niecelowy. Przekazano je na realizację zadań leżących w zakresie obowiązków pracowników Centrum (w Biurze Administracyjnym CUPT działał powołany m.in. do tego Wydział ds. Komunikacji), a mimo to zleconych na zewnątrz. CUPT wydało na te zlecenia ponad 100 tys. zł. W dodatku umowy zawarte na te usługi przewidywały znacznie wyższe niż rynkowe stawki eksperckie sięgające 320 zł/godz. Co więcej, realizacja zadań zlecanych na zewnątrz nie zawsze była w pełni rzetelnie monitorowana.
Wybrano kosztowniejszą ofertę
Kolejna nierzetelność polegała na tym, że jednym z ośmiu zbadanych postępowań o udzielenie zamówień publicznych, a dotyczącym biletów lotniczych i kolejowych, miejsc hotelowych i wyjazdowych polis ubezpieczeniowych, zastosowane kryteria nie gwarantowały wyboru najkorzystniejszej oferty. Wybrano ofertę kosztowniejszą o ponad 26 tys. zł. Poza tym dyrektorka CUPT nierzetelnie określiła potrzeby szkoleniowe jednostki. W rezultacie zamiast nawet 100 pracowników CUPT w szkoleniu wzięło udział zaledwie 28 osób, a wykupione drugie szkolenie (koszt 5 tys. zł) okazało się zbędne – informuje NIK.
Powstałe w 2007 r. Centrum Unijnych Projektów Transportowych to państwowa jednostka budżetowa podległa ministrowi właściwemu ds. transportu. Zarządza funduszami Unii Europejskiej przeznaczonymi na wspieranie inwestycji transportowych.
Źródło: NIK.gov.pl
Artykuł Tak się urządzili za eurosrebrniki pochodzi z serwisu Forum Polskiej Gospodarki.
Forum Polskiej Gospodarki Read More