W ubiegłym roku w wypadkach drogowych na terenie całej Unii zginęło 20 tysięcy osób. Komisja Europejska przedstawiła szereg propozycji, które mają zminimalizować, a docelowo całkiem wyeliminować śmiertelne wypadki. Największe zmiany będą dotyczyć najmłodszych i najstarszych kierowców. 

Co zrobić z młodymi…

Komisja zwraca uwagę, że chociaż młodzi stanowią zaledwie 8 proc. kierujących pojazdami, to w 40 proc. przypadków śmiertelnych kolizji samochodowych biorą udział osoby mające mniej niż 30 lat. 

Dlatego możliwość przystąpienia do egzaminu na prawo jazdy będzie dostępna dla osób mających 17 lat, przy jednoczesnym podniesieniu standardów szkolenia. Dodatkowo przez pierwsze dwa lata od uzyskania tego dokumentu, będzie trwał okres próbny. W jego czasie zostanie wprowadzona zasada zerowej tolerancji na prowadzenie pod wpływem alkoholu. 

… a co ze starymi kierowcami?

Duże kontrowersje budzą pomysły dotyczące starszych kierowców. Zgodnie z nimi osoby mające więcej niż 70 lat będą zobowiązane do odnawiania (w formie egzaminu) prawa jazdy co pięć lat. Wcześniej, w wieku 65 lat, mogą zostać zobowiązani do przeprowadzenia badań psychologicznych sprawdzających ich zdolność koncentracji. Niektórzy europosłowie zgłaszali zastrzeżenia do tego pomysłu argumentując, iż dyskryminuje on seniorów oraz naraża na wykluczenie komunikacyjne, a także zmusza do ponoszenia kosztów kursów i egzaminów. Ponadto zwracana jest uwaga na brak danych potwierdzających tezę mówiącą o większym zagrożeniu stwarzanym na drogach przez starszych kierowców. 

transport.ec.europa.eu, epthinktank.eu, europarl.europa.eu

 

Artykuł Unia Europejska wie, jak zlikwidować śmiertelne wypadki samochodowe pochodzi z serwisu Forum Polskiej Gospodarki.

​Forum Polskiej Gospodarki Read More 

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *