Obecnie co czwarty Polak zauważa obecność ukraińskich produktów na rodzimym rynku. To o 10 punktów proc. więcej niż w ubiegłym roku. Nie oznacza to jednak, że wykazujemy się większą znajomością ukraińskich marek – pozostaje ona na niezmienionym poziomie (konkretne kojarzy je co piąty Polak). W dalszym ciągu trzy najbardziej rozpoznawalne marki to: Nemiroff, Roshen i Korona.

Mniejsze zainteresowanie ukraińskim produktami

Polacy jednak coraz mniej akceptują obecność ukraińskich produktów na rodzimym rynku, a co za tym idzie nie chcą ich już tak chętnie nabywać. W ubiegłym roku gotowość do zakupu ukraińskich produktów wykazywało 58 proc. badanych, obecnie tylko 41 proc., a więc blisko o jedną trzecią mniej. Zainteresowanie towarami pochodzącymi z Ukrainy wyraźnie spadło i dotyczy to każdej kategorii zakupowej. Dla przykładu – w 2022 r. ukraińską żywnością zainteresowana była ponad połowa respondentów, dziś jedynie 30 proc. Co trzeci Polak uważa, że należy wspierać rozwój ukraińskich marek na krajowym rynku, podczas gdy rok temu wskaźnik ten wynosił ponad 50 proc.

Obawy społeczeństwa związane z obecnością na polskim rynku ukraińskich produktów znacząco wzrosły. Niemal połowa ankietowanych widzi w tym zagrożenie dla rodzimych producentów (wzrost o 12 p.p. w stosunku do ubiegłego roku). Spadło także przekonanie Polaków, że obecność ukraińskich produktów oznacza bardziej atrakcyjną ofertę polskich sklepów (39 proc. vs 52 proc. w 2022 r.) oraz że stanowią one szansę na rozwój dla polskich sieci sklepów (30 proc. vs 43 proc. w 2022 r.).

Jak komentuje raport agencja, zmiana nastrojów Polaków może wynikać z postrzegania ukraińskich produktów jako konkurencji dla polskich oraz z niepewnej sytuacji ekonomicznej kraju. Badanie zostało zrealizowane w październiku br. na reprezentatywnej próbie tysiąca dorosłych Polaków.

Wirtualnemedia.pl, KR

Artykuł Spada otwartość Polaków na ukraińskie marki pochodzi z serwisu Forum Polskiej Gospodarki.

​Forum Polskiej Gospodarki Read More 

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *