Brak wystarczającej ilości deszczów doprowadził do obniżenia się poziomu wody w jeziorze Gatun, będącym częścią kanału. Dlatego kontrolowany przez rząd Panamy Zarząd Kanału Panamskiego (ACP) podjął decyzję o ograniczeniu limitu statków, które każdego dnia mogą przez niego przepłynąć.
Wcześniej przez kanał przepływało średnio 36 – 38 statków każdego dnia. W październiku ograniczono tę liczbę do 31, a od listopada do 25. Już wiadomo, że w lutym przyszłego roku będzie to zaledwie 18 statków na dzień.
Jeżeli któryś z przewoźników rezygnuje ze swojego miejsca w kolejce, wtedy jest wystawiane ono na aukcję. Rok temu średnia cena zakupu takiego miejsca kosztowała ok. 173 tysiące dolarów, natomiast teraz oferowane ma licytacjach kwoty sięgają nawet 4 milionów dolarów.
Coraz częściej właścicielom kontenerowców nie opłaca się czekać na swoją kolej w kanale lub płacić dodatkowych kwot za jego wykupienie. Dlatego bardziej korzystny jest dla nich rejs dookoła Ameryki Południowej i Przylądka Horn mimo tego, że wydłuża czas transportu przewożonych towarów od kilku do kilkunastu dni.
ship-technology.com, themessenger.com, Bloomberg
Artykuł Kanał Panamski wysycha, a statki wolą opływać całą Amerykę pochodzi z serwisu Forum Polskiej Gospodarki.
Forum Polskiej Gospodarki Read More