Aspekt cyberbezpieczeństwa przy wdrażaniu sztucznej inteligencji analizuje 92 proc. firm w Polsce – wynika z raportu „Jak polskie firmy wdrażają AI” EY Polska. Mniej więcej jedna trzecia w tej grupie robi to jednak tylko w ograniczonym stopniu.

Analitycy EY Polska wskazują, że wraz ze wzrostem zastosowań sztucznej inteligencji i zainteresowania taką technologią pojawiają się nowe zagrożenia, które wymagają ochrony sieci i systemów informatycznych przed atakami.

Firmy w Polsce deklarują, że analizują potencjalne ryzyka, jednak praktyka w wielu przypadkach wygląda mniej optymistycznie. AI jest postrzegana głównie jako technologiczna nowość i kojarzona z takimi rozwiązaniami jak chatboty. Tymczasem to zupełnie nowy obszar ryzyka, a wiele przedsiębiorstw nie jest przygotowanych na cybernetyczne zagrożenia. Zaliczymy do nich ataki z wykorzystaniem spersonalizowanych wiadomości phishingowych, próby wyłudzeń z użyciem komunikatów zawierających nagranie głosowe łudząco podobne do głosu znanych nam osób czy też łatwiejsze pisanie kodów przez hakerów chcących znaleźć luki w oprogramowaniu. Efektem coraz swobodniejszego i niebezpiecznego wykorzystania narzędzi AI jest coraz bardziej rosnący problem z wyciekiem wrażliwych danych

– powiedział w komunikacie prasowym partner EY, lider Zespołu Cyberbezpieczeństwa w regionie EMEIA Piotr Ciepiela.

Badanie EY wykazało, że 40 proc. respondentów wdrożyło już politykę korzystania zarówno z wewnętrznych, jak i ogólnodostępnych narzędzi AI np. chatbotów. Jednocześnie pod kontrolą 26 proc. firm znajduje się używanie wyłącznie zewnętrznych systemów, a 30 proc. dopiero zastanawia się nad przyjęciem jakichkolwiek zasad. Polskie firmy coraz częściej decydują się też na regulowanie funkcjonowania chatbotów i dzisiaj 47 proc. przedsiębiorstw dopuszcza możliwość korzystania z nich w określonych przypadkach, zaś 15 proc. pozwala na to tylko w celach służbowych. Żadnej polityki w temacie chatbotów nie wprowadziło 24 proc. ankietowanych podmiotów.

Polskie firmy starają się też uczulać pracowników na cyberzagrożenia. 36 proc. ankietowanych decyduje się na wprowadzenie rozwiązań proceduralnych (np. szkoleń dla pracowników), a 31 proc. zwiększa liczbę rozwiązań na poziomie używanych przez pracowników narzędzi. Z kolei 20 proc. firm wdrożyło zarówno zabezpieczenia proceduralne, jak i narzędziowe.

Źródło: ISBnews

Artykuł Polskie firmy świadome cyberzagrożeń pochodzi z serwisu Forum Polskiej Gospodarki.

​Forum Polskiej Gospodarki Read More 

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *