Kluczową rolę w zmianach w polskiej logistyce odegrały porty morskie, zwłaszcza największy polski port w Gdańsku, które zapewniły dostawy towarów z nowych kierunków.

Gdańsk w europejskiej czołówce

– Jak widać umiemy w pełni wykorzystać dostęp do morza. Pierwiastek morskości w Polsce szybko rośnie i ma jeszcze duży potencjał rozwojowy. Liczę na to, że port w Gdańsku w perspektywie kilku najbliższych lat, zgodnie ze strategicznym kierunkiem, zajmie pierwsze miejsce na Bałtyku, przekroczy barierę 100 milionów ton przeładunków i będzie mógł konkurować jak równy z równym z portami ze ścisłej europejskiej czołówki – mówi Łukasz Malinowski, prezes Portu Gdańsk.

Na początku grudnia Europejski Urząd Statystyczny (Eurostat) porównał przeładunki w portach europejskich. Okazuje się, że Port Gdańsk zanotował największe wzrosty. W 2022 r. przeładował o 40 proc. więcej ładunków niż miało to miejsce w 2021 roku. Wyprzedził tym samym m.in. Bremerhaven, Marsylię i Barcelonę. A po I kwartale br. plasuje się na 5. miejscu w Unii Europejskiej z 51 proc. wzrostem przeładunków. W czołówce największych portów Europy nadal pozostają Rotterdam, Antwerpia-Brugia i Hamburg. Przy czym w I kwartale br. porty te zanotowały spadki.

Miliardowe inwestycje w port

– Gdańsk już od dekady jest najszybciej rosnącym portem Europy. Jednak ostatnie dwa lata nie tylko pozwoliły notować rekordowe przeładunki, bo do tego przywykliśmy, lecz z uwagi na sytuację geopolityczną nastąpił olbrzymi skok. Tylko w zeszłym roku przeładunki wzrosły o 15 mln ton, a w bieżącym o kolejne 13 mln ton. Skala wzrostu przeładunków w dwóch ostatnich latach odpowiada przeładunkom całego portu w Gdyni. Tegoroczny wynik będzie oscylował w granicach 81-82 mln ton, co plasuje port w Gdańsku na 5-6 miejscu w Unii Europejskiej – dodaje prezes Malinowski.

Wpływ na to miało zwiększenie przeładunków surowców energetycznych, węgla, ropy naftowej i paliw. Z danych za 11 miesięcy br. wynika, że przeładunki węgla w Porcie Gdańsk sięgnęły 12,8 mln ton. Największy wzrost zanotowały jednak paliwa płynne – tu przeładunki wzrosły z 23 mln do 34,4 mln ton.

Ostatnie lata, jeśli chodzi o inwestycje infrastrukturalne w porcie, to prawdziwa rewolucja. Wartość przedsięwzięć zakończonych i obecnie realizowanych przez Zarząd Morskiego Portu Gdańsk, operatorów działających na terenie portu, Urząd Morski i PKP PLK wynosi ok. 6-7 mld zł.

Gospodarkamorska.pl, KR

Artykuł Port w Gdańsku liderem wzrostu przeładunków w Europie pochodzi z serwisu Forum Polskiej Gospodarki.

​Forum Polskiej Gospodarki Read More 

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *