Lotniskowiec Fujian po raz pierwszy został pokazany w czerwcu 2022. Jest większy i bardziej zaawansowany technologicznie niż Shandong, który wszedł do chińskiej służby w 2019 r. i Liaoning, który Chiny kupiły od Ukrainy w 1998 r. i zmodernizowały w kraju. Lotniskowiec jest w fazie ostatnich testów przed uzyskaniem gotowości bojowej.
Poza lotniskowcami klasy Ford (nową klasą lotniskowców o napędzie atomowym opracowywaną dla amerykańskiej marynarki wojennej) Fujian będzie jedynym lotniskowcem na świecie wyposażonym w najnowszy elektromagnetyczny system startu samolotu (EMALS).
Chińska wersja EMALS umożliwia start większej gamie rodzajów samolotów niż Shandong czy Liaoning. Dziś samoloty startujące ze starszych chińskich lotniskowców korzystają z rampy startowej, co ogranicza liczbę maszyn na pokładzie oraz pozwala tylko na start maszyn relatywnie lekkich. W przypadku Fujian ma być inaczej. Nowy lotniskowiec ma być także mniej awaryjny i energooszczędny.
Fujian ma ponad 80 tysięcy ton wyporności, przy pełnym załadunku i mierzy około 320 metrów długości i 73 metrów szerokości.
Reuter, KR
Artykuł Chiny zaprezentowały lotniskowiec nowej generacji w pełni krajowej produkcji pochodzi z serwisu Forum Polskiej Gospodarki.
Forum Polskiej Gospodarki Read More