Niedawne badanie przeprowadzone przez amerykańską agencję doradztwa marketingowego UpCity wykazało, że prawie 90 proc. małych i średnich przedsiębiorców obawia się utraty dostępu do danych tzw. stron trzecich. Obawy tego rodzaju żywi dokładnie 89 proc. amerykańskich przedsiębiorców zatrudniających 100 lub więcej pracowników oraz 82 proc. firm mających mniej niż 100 pracowników. Te obawy wiążą się z faktem, że koncern Google – przede wszystkim pod presją organizacji konsumenckich oraz państwowych legislatorów przeciwdziałających gromadzeniu danych konsumenckich – zamierza wycofać w ogóle praktykę wykorzystywania plików cookie.

Ankieta UpCity została rozesłana do 300 analityków marketingowych zajmujących się dotarciem reklamowym małych i średniej wielkości przedsiębiorców do potencjalnych klientów.

Firmy same gromadzą dane

UpCity zapytało, co zamierzają zrobić przedsiębiorcy w obliczu odebrania im takiego narzędzia dotarcia reklamowego, jakim są pliki cookies. Małe i średniej wielkości firmy odpowiedziały, że wobec takiej zmiany na rynku, już teraz zaczynają same gromadzić i analizować dane o preferencjach klientów. 70 proc. respondentów zamierza ich używać do bardziej ukierunkowanych kampanii reklamowych, a 59 proc. do prognozowania zmieniających się mód i trendów rynkowych.

Ponad połowa przedsiębiorców (57 proc.) już teraz wykorzystuje dane w celu skuteczniejszej segmentacji rynku, czyli trafiania dokładnie do tych klientów, na których im najbardziej zależy.

Finansowy efekt działań

Zapytano też o wymierny cel zbierania danych. Najczęściej przedsiębiorcy mówili o korzystnym zwrocie z inwestycji (ROI) – tak odpowiedziało 47 proc. respondentów ankiety. Istotne było także obniżenie kosztu pozyskania klienta. Tak zwany współczynnik konwersji miał znaczenie dla 31 proc. przedsiębiorców, zwiększenie ruchu w witrynie sprzedażowej – dla 29 proc., a wskaźniki zaangażowania – dla 28 proc.

Należy jednak pamiętać, że amerykańskie MŚP są odpowiednio większe od europejskich, a zwłaszcza polskich, zaś samodzielne zbieranie i analizowanie danych jest kosztowne – musi to robić ktoś w firmie w tym wyspecjalizowany. Być może niektóre średniej wielkości polskie przedsiębiorstwa będzie stać na zlecenie tego zadania na zewnątrz, jakiejś specjalistycznej agencji reklamowej.

Artykuł Amerykańscy przedsiębiorcy sami zbierają dane o preferencjach klientów pochodzi z serwisu Forum Polskiej Gospodarki.

​Forum Polskiej Gospodarki Read More 

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *