W ramach programu „Fundusze Europejskie dla Lubuskiego” samorząd województwa zawarł cztery umowy z BGK na udzielenie wsparcia lokalnym firmom.
Mali i średniej wielkości przedsiębiorcy z województwa lubuskiego mogą liczyć na otrzymanie pożyczek na rozwój cyfryzacji, a konkretnie na zakup lub wymianę sprzętu technologii informacyjno-komunikacyjnych, zakup programów i systemów informatycznych, przygotowanie strony internetowej oraz realizację działań z zakresu cyberbezpieczeństwa. Pula atrakcyjnych, preferencyjnych pożyczek wynosi tu ogółem 14,7 mln złotych.
Finansowane mogą być także inwestycje w zakresie ekoinnowacji, zakup nowoczesnych maszyn czy rozwój firmy poprzez umiędzynarodowienie – w tym przypadku całkowita wartość projektu wynosi blisko 59 mln złotych.
Z kolei na pożyczki na poprawę efektywności energetycznej dla mikroprzedsiębiorstw oraz małych i średnich przedsiębiorstw, towarzystw budownictwa społecznego czy wspólnot mieszkaniowych zarezerwowano ogółem 102 mln złotych, a na poprawę efektywności energetycznej budynków mieszkalnych, modernizację oświetlenia ulicznego lub inwestycje w bardziej oszczędne maszyny – ponad 86 mln złotych.
Także na inwestycje proekologiczne
Przedsiębiorcy województwa lubuskiego mogą starać się także o pożyczki proekologiczne, czyli na montaż u siebie odnawialnych źródeł energii, w tym na budowę i rozbudowę instalacji wytwarzania energii elektrycznej i cieplnej, magazyny energii ze wszystkich rodzajów OZE oraz przyłączenie danego źródła OZE do sieci elektroenergetycznej. Wartość tych pożyczek wynosi ogółem 81 mln złotych.
– Pojęcie pożyczki, instrumentu zwrotnego, jest czymś, czego nie należy się bać. Przy preferencyjnych warunkach możliwości skorzystania z większego zakresu wsparcia niż pierwotnie było to możliwe z dotacji, jest to bardzo konkurencyjny instrument do wykorzystania przez lubuskich przedsiębiorców. Mam nadzieję, że będą śmiało sięgać po te pieniądze i efektywnie je wykorzystywać – przekonuje Marcin Jabłoński, marszałek województwa lubuskiego.
Wsparcie firm działających w Małopolsce
Projekt „Pracownicy – najlepsza inwestycja dla firmy” dotyczy małych i średnich firm wyłącznie z województwa małopolskiego, czyli mających siedzibę, filię, delegaturę lub oddział w województwie małopolskim.
Do każdej edycji tego projektu może zakwalifikować się 40 pracodawców, których inwestycje propracownicze zostaną niemal w całości zrefinansowane przez granty przez Wojewódzki Urząd Pracy. Jeżeli w czasie rekrutacji nie uda się wyłonić aż tylu firm, które będą spełniać kryteria formalne określone w regulaminie, wyznaczony zostanie dodatkowy termin na zgłoszenia.
Maksymalną kwotę wydatków pracodawcy w tym projekcie określono na 80 tys. zł, z czego dofinansowanie w formie grantu wynosi 78,75 proc., jednak nie więcej niż 63 tys. zł – przy wkładzie własnym pracodawcy wynoszącym 21,25 proc., jednak nie więcej niż 17 tys. złotych.
Kto może dostać wsparcie?
Firma, która chce wziąć udział w tym projekcie musi prowadzić działalność od co najmniej dwóch lat, posiadać status aktywnego przedsiębiorstwa i nie pozostawać pod zarządem komisarycznym. Nie może zostać wobec niej złożony wniosek o ogłoszenie upadłości, w tym nie zostało w jej przypadku wszczęte postępowanie likwidacyjne, naprawcze lub restrukturyzacyjne. Pracodawca starający się o pieniądze nie może mieć także zaległości z tytułu podatków, składek na ubezpieczenia społeczne oraz zdrowotne, a przedsiębiorca prowadzący firmę nie może być karany.
Pieniądze z urzędu pracy pracodawca może przeznaczyć na wdrożenie elastycznych form zatrudnienia, doposażenie zdalnego stanowiska pracy, poprawę ergonomii stanowisk pracy, profilaktykę zdrowotną w firmie, wdrożenie mentoringu czy tworzenie przestrzeni sprzyjającej integracji.
Wnioski o dofinansowanie w ramach tego projektu przedsiębiorca może składać na specjalnym formularzu osobiście w Biurze Projektu albo wysyłając je na adres: Wojewódzki Urząd Pracy w Krakowie, Plac Na Stawach 1, 30-107 Kraków (Dziennik Podawczy – I piętro, pok. 105 w godz. pracy urzędu tj. 8.00-16.00) lub za pośrednictwem portalu ePUAP – jeśli ma Profil Zaufany lub kwalifikowany podpis elektroniczny (aby załączyć dokumenty należy przejść następującą ścieżkę: Sprawy ogólne – Pisma do Urzędu – Pismo ogólne do podmiotu publicznego – Załatw sprawę). Ewentualnie pocztą elektroniczną na adres e-mail: pni@wup-krakow.pl, jako dokument podpisany elektronicznie podpisem kwalifikowanym lub z użyciem profilu zaufanego. Wnioski można składać jeszcze do 9 lutego br., ale istnieje możliwość przedłużenia programu.
Artykuł Regionalne wsparcie dla przedsiębiorców sektora MŚP pochodzi z serwisu Forum Polskiej Gospodarki.
Forum Polskiej Gospodarki Read More