UOKiK postawił zarzuty naruszania zbiorowych interesów konsumentów przewoźnikowi Wizz Air Hungary. Polski urząd twierdzi, że linie lotnicze wprowadzały klientów w błąd oferując im tańsze bilety z okazji dziewiętnastych urodzin firmy. UOKiK sprecyzował, że w związku z dziewiętnastymi urodzinami linii przewoźnik przygotował ofertę obejmującą różne zniżki i 18 maja 2023 roku oferował loty do dowolnego miejsca za 35 zł.
Cena dotyczyła wylotu z polskiego lotniska, przy wyborze najtańszej opcji bagażu podręcznego i losowym przydziale miejsca. Następnego dnia jednak spółka anulowała umowy, powołując się na błąd techniczny i deklarując natychmiastowy zwrot poniesionych kosztów. Linie lotnicze uznały tylko zamówienia, które dotyczyły podróży odbywających się w ciągu 72 godzin od dokonania transakcji. To skutkowało licznymi skargami konsumentów, którzy wskazywali, że spółka w informacjach promocyjnych nie wskazywała takich warunków promocji.
Konsumenci mają prawo zakładać, że przedsiębiorca prezentuje cechy danej oferty w sposób rzetelny i niewprowadzający w błąd. W przypadku tzw. tanich linii lotniczych podróżni przyzwyczajeni są do licznych promocji cenowych. Działając w zaufaniu do przewoźnika Wizz Air podjęli decyzję o kupnie biletów, zrealizowali płatność i dostali potwierdzenie zawarcia umowy zakupu biletu. Spółka odwołała większość rezerwacji, czym mogła naruszyć zbiorowe interesy konsumentów
– powiedział prezes UOKiK Tomasz Chróstny.
Poza promocją urodzinową UOKiK kwestionuje również inną praktykę Wizz Air. Chodzi o usługę „elastyczny czas podróży”, która umożliwia tworzenie rezerwacji bez podawania nazwisk wszystkich pasażerów do czasu odprawy online. Według konsumentów przewoźnik nie zwraca za nią opłaty, gdy lot był przez spółkę anulowany. Prezes UOKiK wskazał, że spółka nie ma podstaw do obciążania konsumentów opłatami za usługę, która nie została zrealizowana z przyczyn leżących po stronie przedsiębiorcy i w takiej sytuacji zwrot środków powinien być wykonany automatycznie i bez zbędnych formalności.
Jeśli zarzuty się potwierdzą, to zarówno za praktykę naruszającą zbiorowe interesy konsumentów, jak i za stosowanie niedozwolonej klauzuli spółce Wizz Air Hungary grozi kara do 10 proc. rocznego obrotu.
Źródło: UOKiK
Artykuł Wizz Air pod lupą UOKiK. Przewoźnik zapłaci karę? pochodzi z serwisu Forum Polskiej Gospodarki.
Forum Polskiej Gospodarki Read More