— Proszę uważać na “efekt Monopoly”. Kiedy posługujemy się pieniędzmi, które wyglądają inaczej niż nasze “codzienne pieniądze”, to zachowujemy się dokładnie tak samo, jakbyśmy płacili banknotami z gry. Doświadczamy wydatków tak, jakbyśmy wcale ich nie ponosili. Do zestawu problemów z wydatkami na zagranicznych wakacjach np. w Europie, dochodzi iluzja związana z nominalnie niższymi cenami. W Polsce zapłaci pan za kawę 10 zł, w Hiszpanii 2 euro – to porównywalne kwoty, ale jest duże prawdopodobieństwo, że 2 euro będzie panu wydawało się mniej bolesnym wydatkiem, bo przecież 2 to mniej niż 10 — mówi prof. Agata Gąsiorowska, psycholog z Wydziału Psychologii Uniwersytetu SWPS we Wrocławiu.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *