Porty generują rekordowe wpływy

Jak ocenia serwis Obserwator Logistyczny „to efekt strategicznego wykorzystania geograficznego położenia kraju na europejskich szlakach handlowych oraz skutecznej polityki celnej i skarbowej. Dzięki temu porty morskie stają się jednym z filarów ekonomicznej suwerenności i samodzielności finansowej”.

Grube miliardy

Należności celno-podatkowe z tytułu podatku VAT, cła i akcyzy od 2015 r. znajdują się w mocnym trendzie wzrostowym. W 2015 r. wynosiły 17,1 mld zł, by w 2021 r. sięgnąć kwoty ponad 44,1 mld zł, a rok później – rekordowych ponad 58,3 mld zł. Łącznie w latach 2015-2022 wypływy te wyniosły ponad 247,3 mld zł. Było to możliwe dzięki modernizacji i rozbudowie infrastruktury portowej oraz wprowadzeniu innowacyjnych technologii logistycznych, co zwiększyło efektywność operacyjną. Inwestycje te, przyciągając nowe linie żeglugowe, bezpośrednio przyczyniają się do wzrostu obrotów.

Kluczowy hub transportowy

Plany budowy nowoczesnego terminalu kontenerowego w Świnoujściu mogą ten sukces jeszcze spotęgować. Terminal w Świnoujściu ma potencjał zwiększenia przewagi konkurencyjnej Polski. Może wzmocnić pozycję kraju w globalnym łańcuchu dostaw i „posiada potencjał, aby transformować polskie wybrzeże w centralny punkt handlowy i logistyczny, co ma znaczenie nie tylko regionalne, ale i europejskie” – czytamy na stronach Obserwatora Logistycznego. Terminal może zwiększyć atrakcyjność Polski jako kraju tranzytowego, co może zwiększyć wartość inwestycji zagranicznych.

Terminal w Świnoujściu wykracza poza korzyści finansowe i może stać się trwałym motorem wzrostu gospodarki narodowej. Może przyczynić się do budowania roli Polski jako ważnego gracza w międzynarodowej logistyce i handlu. Co istotne, taki ciągły postęp kieruje nasz kraj na drogę do stania się kluczowym hubem transportowym na mapie Europy.

Źródło: obserwatorlogistyczny.pl

Artykuł Porty generują rekordowe wpływy pochodzi z serwisu Forum Polskiej Gospodarki.

​Forum Polskiej Gospodarki Read More 

Pokaż to innym

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *